Plantaardig alternatief voor visolie

Vissen kunnen trouwens zelf de vetzuren niet aanmaken, maar halen die uit hun voeding via algen. Het zal dan waarschijnlijk ook weinig verrassend klinken als gesteld wordt, dat algenolie minstens even gezond is als visolie of krillolie.

Zoals visolie uit vis wordt gewonnen en voorheen levertraan uit de lever van vis, wordt krill olie gewonnen uit kleine garnaalachtige schaaldiertjes.

De Europese gezondheidsspecialisten raden aan om twee keer per week vette vis te eten, om voldoende van die onverzadigde vetzuren aan je dieet toe te voegen. Maar met problematieken als overbevissing, vervuiling of vanuit het standpunt van een vegetariër of veganist, is dit niet steeds de beste oplossing. Algenolie kan daarbij een waardig alternatief bieden.

Algenolie

Zoals de naam al laat raden, is algenolie een olie van algen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van zeeorganismen die ‘microalgen’ worden genoemd. Helemaal wat anders dat die groene slierten die je thuis in je vijver hebt dus. Naast tal van gezonde vetten, bevatten deze plantaardige organismen ook eiwitten, ijzer en vitamine B. Net omdat algen zo snel groeien en maar heel weinig voedingsstoffen nodig hebben, kunnen ze heel makkelijk en duurzaam gekweekt worden voor consumptie.

Tip: Omega-3 algenolie capsules – 100% vegan & visvrij | Testa Omega-3®

Net als de vissen, kunnen ook mensen zelf geen omega 3-vetzuren aanmaken (op een minimale hoeveelheid die we zelf vanuit ALA omzetten in EPA en DHA na) en zijn we dus op onze voeding aangewezen om deze in ons lichaam te krijgen. Vegetariërs en veganisten hebben meestal reeds voldoende ALA in hun dieet, want dit komt voor in plantaardige producten zoals lijnzaadolie of walnoten en is soms toegevoegd aan margarines.

Gezonder met Omega 3

Door het gehalte aan omega 3-vetten in ons lichaam te verhogen, lopen we minder risico op bepaalde gezondheidsaandoeningen. Dit heeft niet alleen een gunstige invloed op ons hart, maar is een belangrijke bouwsteen van onze hersenen, het houdt ook het vetgehalte in ons bloed op een gezond peil, kan de bloeddruk onder controle houden, bewaakt het optimaal functioneren van onze ogen en bevordert de ontwikkeling van de foetus bij zwangere vrouwen. Onderzoek wijst trouwens ook uit dat omega 3-vetzuren een positieve werking kunnen hebben bij geestelijke gezondheidsproblemen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.