7 principes van gezond eten

We vroegen een “clean eating” expert, om de belangrijkste principes van hoe je clean kunt eten uit te splitsen.

Verse producten op het podium

Het nieuwste modewoord onder gezondheidsbewuste consumenten, “schoon eten”, is een concept dat de nadruk legt op gezond, heel, onbewerkt voedsel. En hoewel de uitdrukking relatief nieuw is, zijn de principes van dit plan dat niet.

De principes zijn gebaseerd op de huidige voedingswetenschap en zijn vergelijkbaar met de aanbevelingen van volksgezondheidsorganisaties. Deze gezonde benadering van goed eten en leven maximaliseert uw energie en optimaliseert uw gezondheid, waardoor het meer is dan alleen een dieet. Het is een levensstijl, met ingebouwde flexibiliteit, wat betekent dat het kan worden aangepast aan bijna elke soort routine.

Vind je het moeilijk om gezond te koken? Wij helpen u met de voorbereidingen.

“Clean Eating” gaat terug tot de natuurlijke gezondheidsbeweging van de jaren ’60, die bewerkte voedingsmiddelen schuwde omwille van morele en maatschappelijke waarden (in plaats van gezondheids- en voedingskwesties). Uiteindelijk belandde het in sportscholen, waar het aan populariteit won onder bodybuilders en fitnessmodellen. Onlangs maakte het echter de sprong naar de mainstream in Amerika, waar het een nieuwe generatie gezonde eters verjongt en inspireert.

Met elke stap werd het clean eating concept meer verfijnd en ontwikkeld. Hier zijn de zeven kernprincipes van vandaag:

  1. Kies hele, natuurlijke voedingsmiddelen en probeer bewerkte voedingsmiddelen te elimineren of te minimaliseren.

Bewerkte voedingsmiddelen zijn alles in een doos, zak, blik of verpakking, en hoewel er altijd een paar uitzonderingen op de regel zijn (zoals een zak verse sperziebonen), moet de meerderheid van je voedingsmiddelen vers zijn.

  1. Kies ongeraffineerd voedsel boven geraffineerd voedsel.

Hoewel het misschien niet altijd mogelijk is, kunt u uw inname van volle granen zoals bruine rijst, gierst, amarant en quinoa verhogen. Bonen en peulvruchten zijn ook belangrijk. Schone suikers zijn honing, ahornsiroop en gedehydrateerd suikerrietsap.

  1. Neem bij elke maaltijd wat eiwitten, koolhydraten en vetten op.

De meesten van ons doen het meestal goed met koolhydraten en vetten, maar we missen vaak eiwitten, vooral in het begin van de dag, zoals bij het ontbijt en de lunch. Eiwit is een belangrijke spieropbouwer, en het kan ook helpen om je eetlust te remmen. Wanneer het gedurende de dag wordt gegeten, geeft het ons langer een vol gevoel. Wees je bewust van het soort maaltijden dat je samenstelt, en zorg voor een goede spreiding van je eiwitten.

  1. Let op vet, zout en suiker.

Dit is gemakkelijker dan je denkt, vooral als je bewerkte voedingsmiddelen hebt geschrapt, die verantwoordelijk zijn voor de meeste van onze overtollige calorieën en hoge niveaus van vet, suiker en zout. Schoon voedsel bevat meestal van nature weinig van deze ingrediënten.

  1. Eet vijf tot zes kleine maaltijden gedurende de dag.

Dit komt meestal neer op drie hoofdmaaltijden en twee of drie stevige tussendoortjes. Door op deze manier te eten voorkom je dat je maaltijden overslaat en te veel eet. Het houdt ook je bloedsuikerspiegel op peil zodat je energie niet achterblijft.

  1. Drink je calorieën niet op.

Drankjes met veel calorieën, zoals koffiespecialiteiten en frisdranken, zorgen gemiddeld voor 400 tot 500 extra calorieën per dag. Kies eerst water, of mijn persoonlijke favoriet, ongezoete thee (elke smaak). Andere schone dranken: magere of magere melk en 100% vruchtensap verdund met spuitwater.

  1. Kom in beweging.

Regelmatige lichaamsbeweging is om vele redenen een must. Niet alleen vermindert het vet, versterkt en bouwt het spieren op, en helpt het je meer energie te verbranden in rust, het houdt je hart, longen en botten gezond en sterk.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.